Als ik zo de jaren van de Snertbokaal doorblader vallen me een paar dingen op nl. dat we in het eerste jaar met 37 rijders ongeveer net zoveel km reden als nu met 57. Verder zien we Erik Visser ieder jaar bij de eerste 10 en nog steeds met dezelfde fiets. De andere rijders verslijten fietsen als vrouwen in een harem. Hoe vrouwen mannen verslijten weet ik niet maar er zal zeker een uitdrukking voor bestaan. We zien verder Jaap fier bovenaan staan, maar hij gaat zeven weken naar Afrika op vakantie, dus begin dit jaar hebben wij ook nog kans om eens bovenaan te staan. Eigenlijk is er deze maand niet zoveel gefietst of het nu komt door de sneeuw of de nieuwe site weet ik niet als er nog mensen zijn die nog km voor 2010 hebben mail ze me dan even dan zet ik ze er als nog bij.

anne apenstaart heidinga.com

verder ieder een goed begin en de rest van de statistieken komt nog wel.

De ketting is een aandrijfsysteem met een verbazend hoog rendement.Hoe vaak dit ook al geprobeerd is, dit verklaart waarom andere, technisch meer uitgekiende en minder rommelige, aandrijfsystemen de fietsketting nooit hebben kunnen vervangen. Toch geldt dit hoge rendement alleen voor goed onderhouden kettingen: in vervuilde, ongesmeerde, of soms zelfs verroeste toestand kan het rendement van 95% ( van de 100% welke je er bij de crank in stopt) in optimale conditie, tot 75% dalen – en de fietser moet het daardoor verloren vermogen zelf opbrengen. De lengte-afmeting van de schakel van een fietsketting is bij alle kettingen gelijk: ½ " ofwel 12,7 mm. De fietsketting is een aandrijfsysteem met een verbazend hoog rendement. Wat de breedte betreft zijn er momenteel vele maten op de markt, 1/8 breed voor fietsen zonder derailleur, 3/32 breed voor derailleur systemen tot 7 speed cassette’s en smallerre varianten hierop bestemd voor 8, 9 en 10 speed cassettes.

Kettingonderhoud

Schoonmaken, smeren en vervangen zijn de werkzaamheden die voor een goed lopende ketting van zeer groot belang zijn.Vervang een ketting wanneer hij zover versleten is dat, als je de ketting op het grootste voor blad zet, je de ketting aan de voorzijde van het blad meer dan 3 mm vrij kunt trekken. Ook zijn er speciale voelers in de handel waarmee je de slijtage van een ketting kunt meten.Let wel, als van een derailleur systeem de ketting wordt vervangen dient ook altijd de cassette maar ook vaak het meest gebruikte voorblad en de derailleur-wieltjes te worden vervangen. Regelmatig schoonmaken en smeren voorkomt de noodzaak hem al te vaak te moeten vervangen. De ketting van een rechtop fiets (kettinglengte van ongeveer 145 cm) met een kettingkast heeft hoogstens iedere 5000 km een nieuwe ketting nodig. Een racefiets iedere 3000 km en van een ATB waarmee veel in het terrein gereden wordt vaak al om de 1000 km, mits de ketting goed onderhouden wordt, de ketting vervangen. Een ligfiets is door zijn open ketting vaak te vergelijken met een racefiets, met dit verschil dat de gemiddelde ligfietsketting 300 cm lang is en dus minder vaak de draaiende beweging om de verschillende tandwielen maakt wat zijn levensduur verlengt. Een goed onderhouden ligfietsketting gaat ongeveer 6000 tot 8000 km mee. Bij een Mango en een Quest kan de ketting veel langer mee doordat er bijna geen vuil aan komt is de ketting na 50.000 km nog als nieuw, maar smeer hem wel geregeld anders haal je de 20.000 km nog niet.

Als de beschermbuis van de trekkende ketting goed in de lijn ligt met de loop van dit gedeelte van de ketting (de ketting mag geen bocht maken in de buis) dan zal deze minimaal een kettingleven mee gaan. De beschermbuis van de retourketting daarentegen gaat vaak veel langer mee. De reden hiervan is dat op dit gedeelte van de ketting geen trekspanning staat. Met andere woorden, wanneer een beschermbuis te snel slijt, betekent dit dat er te veel weerstand bestaat tussen ketting en buis.De loop van de kettingbuis is ideaal als het vrij met de ketting mee kan bewegen. Omdat de meeste ligfietsen vering hebben is dit van groot belang. Door deze vering heeft de trekkende ketting bij deze fietsen geen vaste looplijn en het buisje moet dus vrij met de ketting mee kunnen bewegen. Het nadeel van een flexibel opgehangen kettingbuis is dat deze vaak wat lawaai maakt, maar tevens betekent dit dat de ketting mooi vrij loopt van de buis en dus weinig weerstand ondervindt. Het schoonmaken van een ketting op de fiets zelf is haast niet mogelijk, want als je dan gaat spoelen met een vet-oplosmiddel is het binnen de kortste keren een enorm geklieder onder en aan de fiets. Het is beter om de ketting van de fiets te nemen en deze in een bak met oplosmiddel te spoelen en met borstel of kwast te reinigen.  Daarna boven de bak uit laten lekken en meteen smeren om roestvorming te voorkomen. De smering van de ketting is tegenwoordig mogelijk met producten die niet zoveel vuil aantrekken als het traditionele olie of vet, alhoewel dit laatste waarschijnlijk nog steeds het meest effectief is voor het draaien in een kettingkast. Bij voorkeur moet dit worden gedaan met een spuitbus met speciaal kettingsmeermiddel op wasbasis waardoor er een afdekfilm ontstaat dat minder vuil aantrekt. Aan het begin van dit artikel wordt al aangegeven hoe belangrijk goed onderhoud van de ketting en tandwielen (lees ook derailleur)is.Even een voorbeeld: stel je kunt 275 W. vermogen opwekken. Bij een perfect lopende ketting komt hiervan 95% bij het achterwiel, dat is 261 W. Fiets je met hakende tandwielen en een versleten ketting, dan zal het resterend vermogen wat bij het achterwiel terechtkomt 206 W zijn. Hieruit blijkt het belang van een optimaal lopend ketting systeem. Goed onderhoud en het regelmatig vervangen van cassette en ketting is van groot belang om alles uit je (lig)fiets te halen.

Jan R. de Vries

Dit is de fietsenstalling van uitgeverij drukkerij NoordPers te Uithuizen. Links zien we de Mango 10 van Siebe en rechts de Quest 191 van Aris. Die rare fietsen uiteraard niet meegeteld. Bij deze hebben we ook gelijk een nieuw verkeersbord geintroduceerd. Gelukkig voor sommigen is de parkeerpolitie nog niet langsgeweest (ha, ha, ha). Zijn er nog meer vergelijkbare fietsenstallingen te vinden?

 

Siebe

 

 derailleur20comfort

Hierbij de beloofde foto van een sinner comfort met voorderailleur.
Op de foto is goed te zien de reparatie van het gescheurde frame.
Het vinden van de juiste positie van de derailleursteun is even lastig,
maar eerst geplaatst met een lijmklem. Daarna gaten boren en
schroefdraad tappen.

mvg Pieter

Gisteren ontving ik onderstaand bericht:

deze keer reageer zo via mail ik zit weer in de lappenmand ben ongevweer 5 weken aangerden door een landbouw traktor met een kapotte heup als gevolg.

Subcategorieën